THE EFFECT OF INSTAD LEARNING MODEL ON METACOGNITION AWARENESS AND COGNITIVE LEARNING OUTCOMES OF BIOLOGY IN SMAN 12 MAKASSAR

Authors

  • Misilia Misilia Universitas Pejuang Republik Indonesia
  • Etty Rosmiati Universitas Pejuang Republik Indonesia
  • Riski Seprida Universitas Pejuang Republik Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47178/8kp6bf83

Keywords:

Instad Learning Model, Metacognitive Awareness, Cognitive Biology Learning Outcomes

Abstract

This study aims (1) to determine whether the application of INSTAD learning model affects the awareness of metacognition of students in class X SMA Negeri 12 Makassar. (2) To determine whether the application of INSTAD learning model affects the cognitive learning outcomes of biology of grade X students of SMA Negeri 12 Makassar in the academic year 2013/2014. This type of research is a pseudo experiment. The study population was all students of class X SMA Negeri 12 Makassar in the academic year 2013/2014 which amounted to 290 students. Sampling was done by random sampling and the selected classes were class X1 and class X2. Hypothesis testing was done with SPSS program using Anova analysis. The results of this study indicate that (1) INSTAD learning model does not significantly affect the Metacognition Awareness of students in class X SMA Negeri 12 Makassar. (2) The INSTAD learning model affects the cognitive learning outcomes of biology students in class X SMA Negeri 12 Makassar in a significant category where the percentage increase in the average learning outcomes before and after the application of the INSTAD Learning model in the experimental class is 77.01%.

References

Arikunto Suharsimi. 2009. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara.

Dini, S, A., Muhammad, M., Sry, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Instad Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Ekosistem. Journal Transformation Of Mandalika. Vol, 2. No. 3.

Eka Fitriana Hamsyah. 2013.Pengaruh Model Pembelajaran Dan Kesadaran Metakognitif Terhadap Hasil Belajar Siswa; Tesis Pendidikan Kimia, Universita Negeri Makassar.

Ghazali Hasnida. 2011. Kesadaran Metakognisi dan Pemahaman Konsep dalam Penyelesaian Masalah Matematik. Kelantan: Universiti Teknologi Mala Kelantan.

Ika, Fitriyani (2023) Pengaruh Model Pembelajaran Instad Berbantuan Lkpd Terhadap Kemampuan Metakognitif Peserta Didik. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung.

Keliat, N. R. (2022). Pengembangan model pembelajaran PQDis_CSR dalam pembelajaran biologi untuk meningkatkan keterampilan metakognitif, kesadaran metakognitif, keterampilan berpikir kritis serta hasil belajar kognitif siswa SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Kristantia, E, M.,(2012). Pengaruh Strategi Pembelajaran Instad Terhadap Metakognisi Dan Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Sma Batik 1 Surakarta, Skripsi, Surakarta: Jurusan Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret.

Muhali, M., Ulfanita, M., Khaeruman, K., & Khery, Y. (2022). Korelasi Kesadaran Metakognisi dan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik dalam Pembelajaran Kimia selama Pandemi Covid-19. Empiricism Journal, 3 (1), 58–67

Prastio, Uji Yoga., Neni Husnaida (2019). Pegaruh Argument-Driven Inquiry Terhadap Kesadaran Metakognisi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP, Pendidikan Biologi FKIP Universitas Lampung. Journal Bioterdidik, Vol 7 No.5.

Pratama, M. P., Sampelolo, R., & Tulak, T. (2023). Mengembangkan Materi Pembelajaran Interaktif dengan Canva Untuk Pendidikan Di SMP. RESONA: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 7(2), 290-297.

Pahmi, Z., & Pratama, M. P. (2023). Utilization of Google Classroom as Online Learning Media in the Era of Revolution 4.0. JOURNAL OF SOCIAL SCIENCE AND EDUCATIONAL REVIEW, 1(1), 42-49.

Prayitno, B. A. (2010). Potensi Pembelajaran Biologi Inkuiri Dopadu Kooperatif Dalam Pemberdayaan Berpikir dan Keterampilan Proses Pada Siswa Under Achievement. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Pratama, I. G., Hanif, M., Ramly, R. A., & Khotimah, D. K. (2023, July). Pengembangan media belajar pjok berbasis aplikasi smart learning di masa pandemi. In SIPTEK: Seminar Nasional Inovasi Dan Pengembangan Teknologi Pendidikan (Vol. 1, No. 1).

Ramly, R. A., & Ilham, I. (2022). Penggunaan Quipper School Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp Negeri 2 Campalagian Polewali Mandar. Jurnal Kependidikan Media, 11(2), 65-74.

Ramly, R. A., & Ayu, S. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Media, 11(3), 107-119.

Arizaldy, R., & Alfadil, M. T. (2021). The influence of the application of power point learning media on ict learning outcomes. Jurnal Galeri Pendidikan, 1(01), 479.

Ariandini, N., & Ramly, R. A. (2023). Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Media, 12(2), 107-116.

Ramly, R. A. (2021). Penerapan Komunitas Belajar Melalui Aplikasi WhatsApp sebagai upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Sejarah. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 7(2), 147-159.

Tumba, M., & Pratama, M. P. (2024). PENGARUH SISTEM PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK PADA KINERJA SISWA SMP. INDONESIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY, 3(1), 18-25.

Wiratama, dkk. 2022. Pengaruh Inquiry-Student Team Achievement Division (InSTAD) Learning model berbantuan google classroom terhadap critical thinking skills siswa SMA Nasional Malang. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial: Vol. 2(3), p. 267-281.

Published

2024-07-09

How to Cite

THE EFFECT OF INSTAD LEARNING MODEL ON METACOGNITION AWARENESS AND COGNITIVE LEARNING OUTCOMES OF BIOLOGY IN SMAN 12 MAKASSAR. (2024). Educational Technology and Innovative Learning Journal, 1(2), 85-93. https://doi.org/10.47178/8kp6bf83