USING YOUTUBE APPLICATION MEDIA TO INCREASE MOTIVATION IN ECONOMICS LEARNING AT SMK NEGERI 4 MAKASSAR

Authors

  • Muhammad Aris University of Muhammadiyah Makassar
  • Andi Tonra Lipu Patompo University
  • Supardi Salam Patompo University

DOI:

https://doi.org/10.47178/0xhjhk60

Keywords:

Youtube Application, Learning Motivation, Economic Learning

Abstract

The aim of this research is to determine the use of YouTube application media to increase motivation in learning economics. This research method uses qualitative research and focuses on students at SMK Negeri 4 Makassar. This data was collected via Google Form, a series of questions were created to see how students used the YouTube application in economics learning. The results of research by utilizing YouTube application media in economics learning can significantly increase student learning motivation. YouTube as a platform that provides a variety of video content, including tutorials, presentations and explanations of economic concepts, provides a more interesting and interactive learning experience for students.

References

Abdul Gafur, H. D. S. &. (2010). Potensi Pemanfaatan Ict Untuk Peningkatan Mutu Pembelajaran Sma Di Kota Yogyakarta. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2). Https://Doi.Org/10.21831/Cp.V2i2.337.

Ariandini, N., & Ramly, R. A. (2023). Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Media, 12(2), 107-116.

Arizaldy, R., & Alfadil, M. T. (2021). The influence of the application of power point learning media on ict learning outcomes. Jurnal Galeri Pendidikan, 1(01), 479.

Febrianti, T. D., & Syahrudin, H. (T.T.). Pemanfaatan Media Pembelajaran Video Youtube Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Statistik Inferensial Pendidikan Ekonomi.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pestasi Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. 12(1).

Ismaniati, C. (T.T.). Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran.

Junawan, H., & Laugu, N. (2020). Eksistensi Media Sosial,Youtube, Instagram Dan Whatsapp Ditengah Pandemi Covid-19 Dikalangan Masyarakat Virtual Indonesia. Baitul ’Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 41–57. Https://Doi.Org/10.30631/Baitululum.V4i1.46.

Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., & Putra, D. A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (Bdr) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar?: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 246–253. Https://Doi.Org/10.26740/Jrpd.V6n3.P246-253.

Manda, D., Arifin, I., & Darmayanti, D. P. (2023). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Kuis Interaktif Pada Mata Kuliah Pengantar Pendidikan Di Jurusan Pendidikan Antropologi Universitas Negeri Makassar. 5(2).

Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar. 5(1).

Pratama, I. G., Hanif, M., Ramly, R. A., & Khotimah, D. K. (2023, July). Pengembangan media belajar pjok berbasis aplikasi smart learning di masa pandemi. In SIPTEK: Seminar Nasional Inovasi Dan Pengembangan Teknologi Pendidikan (Vol. 1, No. 1).

Ramly, R. A. (2021). Penerapan Komunitas Belajar Melalui Aplikasi WhatsApp sebagai upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Sejarah. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 7(2), 147-159.

Ramly, R. A., & Ayu, S. (2022). Pengaruh Media Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Media, 11(3), 107-119.

Ramly, R. A., & Ilham, I. (2022). Penggunaan Quipper School Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp Negeri 2 Campalagian Polewali Mandar. Jurnal Kependidikan Media, 11(2), 65-74.

Salam, S., Suhenrik, P., Marwan, M., & Sekarjati, S. D. (2023). Media Pembelajaran Reka Bentuk Prasejarah Pada Makam Datuk Sulaiman. Jurnal Kependidikan Media, 12(1), 8-16.

Sandy, F., Liling, D., & Pratama, M. P. (2023). IMPELENTASI PENGGUNAAN KECERDASAN BUATAN DALAM PENDIDIKAN TINGGI. PROSIDING UNIVERSITAS KRISTEN INDONESIA TORAJA, 3(3), 111-117.

Siswati, R., & Rusli, Z. (2022). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Praktikum Akuntansi Perusahaan Jasa, Dagang Dan Manufaktur Materi Neraca Lajur Melalui Penggunaan Video Tutorial. 3(2).

Tinambunan, T. M. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Komunikasi Massa Dikalangan Pelajar. Jurnal Mutakallimin?: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1). Https://Doi.Org/10.31602/Jm.V5i1.6756

Published

2024-07-09

How to Cite

USING YOUTUBE APPLICATION MEDIA TO INCREASE MOTIVATION IN ECONOMICS LEARNING AT SMK NEGERI 4 MAKASSAR. (2024). Educational Technology and Innovative Learning Journal, 1(2), 49-56. https://doi.org/10.47178/0xhjhk60