Peningkatan Pemahaman Konsumen Mengenai Gugatan Perwakilan Kelompok dalam Mewujudkan Perlindungan Konsumen

Penulis

  • Agus Suwandono Fakultas Hukum Universitas Padjadjaran
  • Deviana Yuanitasari Fakultas Hukum Universitas Padjadjaran
  • Hazar Kusmayanti Fakultas Hukum Universitas Padjadjaran

DOI:

https://doi.org/10.47178/fqdz0v29

Abstrak

The Resolution of consumer disputes involving many consumers will be effective and efficient if carried out jointly through a class action mechanism. Class action is generally a lawsuit filed by a number of people who have the same interests and the same legal events and legal basis. The Objective of this community services is to increase consumer understanding of class action lawsuits in consumer protection law. The approach used in this community service is legal counseling using a participatory action research (PAR) approach. The results of this community service have increased consumer and public understanding of class action lawsuits in consumer protection. The understanding of consumers regarding class action lawsuits is expected to provide consumer with an effective and efficient means of resolving disputes, in addition to filling lawsuits individually. The increased understanding of consumer regarding class action lawsuits is expected to raise awareness and understanding among consumers, thereby realizing consumer protection.

Referensi

Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam, M. H., Kambau, R. A., Rahman, S. A., Sudirman, M., Jamilah, J., Kadir, N. A., Junaid, S., Nur, S., Permitasari, R. D. A., Nurdiyanah, N., Wahid, M., & Jarot, W. (2022). Metode pengabdian masyarakat (S. Suwendi, A. Basir, & J. Wahyudi (eds.)). Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Kementerian Agama.

Fansury, A. H., Lutfin, N., Januarty, R., & Angreani, A. V. (2022). Program Aku Cinta Literasi bagi Masyarakat Desa melalui Cyber Literasi di Desa Barembeng Kabupaten Gowa. TONGKONAN: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 1(1), 28–34. https://doi.org/10.47178/tongkonan.v1i1.1651

Hidayah, N. P., & Komariah, K. (2019). Peningkatan Kapasitas Kelompok PKK Desa Sumbersekar Kecamatan Dau Kabupaten Malang untuk Mengatasi Problematika Hukum Waris Islam. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 6(3), 122–127. https://doi.org/10.32699/ppkm.v6i3.719

Irawati, A. C. (2018). Penerapan Gugatan Class Action Guna Mencapai Asas Sederhana, Cepat, dan Biaya Ringan (Studi Kasus di Lingkungan Hidup). Jurnal Ilmiah Ilmu Hukum QISTIE, 11(2), 167–178. https://www.publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/QISTIE/article/viewFile/2588/2551

Kurniawan, I. D., Puntoaji, A., Rahmalya, D. W., Maulana, M. I., & Jinan, N. (2019). Menakar Efektivitas Penggunaan Class Action Dalam Sengketa Perlindungan Perlindungan Konsumen. Amnesti?: Jurnal Hukum, 1(1), 49–56. https://doi.org/10.37729/amnesti.v1i1.621

Kusuma, K. P. S., & Sudiarawan, K. A. (2020). Karakteristik Gugatan Class Action Sebagai Media Penyelesaian Sengketa Keperdataan Di Indonesia. Jurnal Kertha Desa, 9(2), 46–56.

Maulidina, C. M., & Nafiati, L. (2024). Penerapan sistem informasi akuntansi, digital marketing dan e-commerce untuk meningkatkan literasi digitalisasi dan kinerja UMKM. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 5(1), 187–199. https://doi.org/10.33474/jp2m.v5i1.21506

Suwandono, A., & Yuanitasari, D. (2023). Sweet Poison: Syrup Drugs and the Imperative of Consumer Protection against Acute Renal Failure. Sultan Jurisprudence: Jurnal Riset Ilmu Hukum, 3(2), 168. https://doi.org/10.51825/sjp.v3i2.22126

Trinanda, M. E. (2024). Kedudukan Gugatan Class Action dalam Sistem Peradilan Perdata di Indonesia. Jurnal Thengkyang, 9(2), 191–200.

Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam, M. H., Kambau, R. A., Rahman, S. A., Sudirman, M., Jamilah, J., Kadir, N. A., Junaid, S., Nur, S., Permitasari, R. D. A., Nurdiyanah, N., Wahid, M., & Jarot, W. (2022). Metode pengabdian masyarakat (S. Suwendi, A. Basir, & J. Wahyudi (eds.)). Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Kementerian Agama.

Barkatullah, A. H. (2010). Hak-hak konsumen. Nusa Media.

Nugroho, S. A. (2011). Proses Penyelesaian Sengketa Konsumen Ditinjau Dari Hukum Acara Serta Kendala Implementasinya. Kencana.

Shidarta, S. (2004). Hukum perlindungan konsumen. Grasindo.

Shofie, Y. (2003). Penyelesaian Sengketa Konsumen Menurut Undang-Undang Perlindungan Konsumen (UU 8/1999)?: Teori & Praktik Penegakan Hukum. Citra Aditya Bakti.

Azizah, K. N. (2022). Kronologi kasus gagal ginjal akut anak di RI, korban meninggal sudah 143 orang. Detikhealth. https://health.detik.com/berita-detikhealth/d-6369570/kronologi-kasus-gagal-ginjal-akut-anak-di-ri-korban-meninggal-sudah-143-orang

Irfan, K., & Meiliana, D. (2023). PN Jakarta Pusat terima gugatan “class action” korban gagal ginjal. Kompas.Com. https://nasional.kompas.com/read/2023/03/21/16122431/pn-jakarta-pusat-terima-gugatan-class-action-korban-gagal-ginjal

Diterbitkan

2025-06-30

Cara Mengutip

Peningkatan Pemahaman Konsumen Mengenai Gugatan Perwakilan Kelompok dalam Mewujudkan Perlindungan Konsumen. (2025). TONGKONAN: JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT, 4(1), 69-76. https://doi.org/10.47178/fqdz0v29