Analisis Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Pada SMK Pati Di Rantelemo
DOI:
https://doi.org/10.47178/6vj14v90Abstract
The purpose of this study was to determine the promotion strategy in increasing the number of students at SMK Pati Rantelemo. This research method uses a qualitative descriptive type of research that is to provide evidence of truth according to the theory and issues raised through observation, interviews and documentation. The types of data used are primary data and secondary data, then analyzed according to the theory of Milles, Huberman and Saldan, namely: data reduction, data presentation, and conclusions and verification. Based on the results of the research that has been done, it can be seen that the promotional strategy carried out by SMK Pati Rantelemo in increasing the number of students has been carried out as much as possible, using the concept of a promotional mix, namely Advertising which includes (billboards and brochures), Sales Promotion (free entry fees and registration fee), Individual Sales (all school members participate in promoting the school), Publicity/Community Relations which includes (holding outreach to nearby churches), and Direct Selling (listing the school's telephone number on brochures and banners).
Downloads
References
Abdullah, Thamrin. (2017). Manajemen Pemasaran, Depok: Penerbit PT. Raja Grafindo Persada
Adam , M. (2015). Manajemen Pemasaran Jasa, Bandung: Penerbit Alfabeta
Agus, H. ( 2012). Komunikasi Pemasaran, Jakarta: Penerbit Erlangga
Amstrong, Gary & Philip, Kotler. (2012). Dasar-Dasar Pemasaran. Jilid I, Alih Bahasa Alexander Sindoro dan Benyamin Molan. Jakarta: Penerbit Prenhalindo
Amstrong, Gary & Philip, Kotler. (2014). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi 12. Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga
Anshori. (2014). Etnografi, Inovasi di Dunia Marketing. Surabaya: Penerbit ITS Press
Assauri. (2013). Strategic Manajemen. Jakarta: Penerbit PT Raja Grafindo Persada
Bagus, Ida. (2014). Pragmatik. Cetakan Pertama. Yogyakarta: Penerbit Graha Ilmu
Basu Swastha, D. (2014). Manajemen Pemasaran, Yogyakarta: Penerbit BPFE
Dharmawansyah, S. (2014). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Mahasiswa pada Politeknik Negeri Media Kreatif Makassar
(https://journal.unhas.ac.id/index.php/kareba/article/view/599,diakses pada 05 Mei 2022)
Fandy, T. (2015). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit CV Andi
Frederik, D. (2015). Manajemen Strategik Suatu Pendekatan Keunggulan Bersaing-Konsep. Jakarta: Penerbit Salemba Empat
Kotler, P. & Keller, K.L. (2012), Manajemen Pemasaran. Jilid 1. Edisi ke 13. Jakarta: Penerbit Erlangga
Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Penerbit Salemba Empat
Miles,M.B, Huberman,A.M, dan Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edisi 3. [USA: Sage Publications]. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohindi, Bandung: Penerbit UI-Press
Peter, J. Paul, Jerry C. Olson. (2014). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Jakarta: Penerbit Salemba Empat
Rangkuti, Freddy. (2013). Riset Pemasaran. Jakarta: Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama bekerjasama dengan Sekolah Tinggi Ekonomi IBII
Rohman, F. (2015). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Partisipasi Masyarakat Berpendidikan di Pondok Pesantren Tahfidzul Quran Manggis Mojosongo Boyolali
( https://digilip.uin-suka.ac.id/id/eprint/17502/, diakses pada 05 Mei 2022)
Saputri, O. (2017). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Klien Produk Mitra Mabrur Plus Pada Ajb Bumi Putra1912 Divisi Syari’ah Cabang Palembang. Jurnal Manajemen dan Ekonomi Volume 1 No 2 Tahun 2017
Syukriah, T. (2016). Strategi Promosi PT. Lintas Iskandaria Tours Dalam Meningkatkan Jumlah Jama’ah Umrah. Jurnal Ekonomi Vol 2 No 2 Tahun 2016
Sukmarini, V, A. Cangara, H. Amar, Y, M. (2013). Strategi Promosi Mempertahankan Loyalitas Pelanggan Mobil Merek Toyota PT.H. Kalla Makassar Dalam Persaingan Otomotif di Makassar. Jurnal Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Hasanuddin
Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Penerbit Alfabeta
Wijayanti, T. (2017). Marketing Plan Dalam Bisnis. Jakarta: Penerbit PT Gramedia