Pengaruh Kemudahan Dan Keamanan Transaksi Menggunakan Kode QR Terhadap Kepuasan Pengguna Shopeepay Pada Mahasiswa Universitas Atma Jaya Makassar

Authors

  • Jessica Djaja Universitas Atma Jaya Makassar
  • Bernadeth Tongli Universitas Atma Jaya Makassar
  • Abner Tahendrika Universitas Atma Jaya Makassar

DOI:

https://doi.org/10.47178/jesit.v3i1.1644

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of ease and security of transactions using a QR Code on ShopeePay user satisfaction. This study uses quantitative methods with data collection techniques in the form of questionnaires. The population of this research is taken from Atma Jaya Makassar University students, ShopeePay users who have transacted using the QR Code as a payment method more than three times a month with a sample of 96 students. The results of this study indicate that the ease and security of transactions using a QR Code has a positive and significant effect either partially or simultaneously on ShopeePay user satisfaction.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amanullah.(2014).Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan Penggunaan, dan Kepercayaan terhadap Sikap Positif Penggunaan Layanan Mobile Banking (Survey pada Nasabah Bank BCA Semarang). Skripsi Program Sarjana Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro. Semarang.

Bank Indonesia. (2021). Statistik Sistem Pembayaran: Jumlah Uang Elektronik Beredar. https://www.bi.go.id/id/statistik/ekonomi-keuangan/ssp/uang-elektronik-jumlah.aspx#, diakses 26 Februari 2021

Chang, Kuo-Chung. (2013). The Influence Factors of Online Purchase on Customer Satisfaction in Mongolian Airlines. International Proceedings of Economics Development and Research, Vol 57, No 15, 80-85.

Chung, K.H., dan J.I. Shin. (2010). The Antecedents and Consequents of Relationship Quality in Internet Shopping. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol 22, No 4, 473-91.

Chusnah dan Khairunnisa Tri Indriana. (2020). Pengaruh Kemudahan dan Keamanan terhadap Kepuasan Konsumen Fintech Studi Kasus pada Pengguna Aplikasi Dana. Kinerja Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol 3, No 1, 111-122

Davis, Fred D. (1989). “Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology”. MIS Quarterly, Vol. 13, No 5, 319-340.

Flavia’n, C. dan M. Guinali’u. (2006). Consumer Trust, Perceived Security and Privacy Policy Three Basic Elements of Loyalty to a Web Site. Industrial Management & Data Systems, Vol 106, No5, 601-620.

Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Irawan, Handi D. (2009). 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan. Edisi Kedua 2002. Jakarta: Elex Media Komputindo

Ishaya, Salis Rabindra. Edi Wahyu Wibowo dan Yoeliastuti. (2020). Analisis Pengaruh Persepsi Kemudahan Transaksi dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Penumpang Kereta Moda Raya Terpadu (MRT) Jakarta. Jurnal Lentera Bisnis, Vol 9, No 1, 107-123.

Jogiyanto. (2007). Sistem Teknologi Keperilakuan. Yogyakarta: Andi.

Katadata. (2021). Riset Awal 2021: Dompet Digital ShopeePay Kalahkan GoPay dan OVO. https://katadata.co.id/pingitaria/digital/603e0bea85b36/riset-awal-2021-dompet-digital-shopeepay-kalahkan-gopay-dan-ovo, diakses 20 Maret 2022.

Komala, Vianti Anggun, Nur Melinda Lestari. (2020). “Pengaruh Kualitas dan Keamanan Digital Service Terhadap Kepuasan Nasabah pada BNI Syariah Kantor Cabang Jakarta Barat”. Prosiding Seminar Nasional Berseri, Vol 1, No1, 674-685

Kotler, Philip dan Gary Armstrong. (2012). Principles Of Marketing. 14th Edition Pearson International Edition. New Jersey: Prentice Hall.

Kotler, Philip, dan Kevin Lane Keller. (2009). Manajemen Pemasaran Jilid I. Edisi Ketiga Belas. Terjemahan Bob Sabran. MM. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Kriyantono, Rachmat. (2006). Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rahmalia, Nadiyah. (2021, Januari 19). Praktis Berbagi Informasi dengan QR Code, Sudahkah Kamu Mencobanya?. Februari 24, 2021. https://glints.com/id/lowongan/qr-code-adalah/#

Raman, Arasu dan Viswanathan, Annamalai. (2011). Web Service and e-Shopping Decisions: A Study on Malaysian e-Customer, IJCA Special Issue on: Wireless Information Networks & Business Information System, 54-60.

Sari, Ika. (2019). Pengaruh Kemudahan, Manfaat, Penggunaan Teknologi, Fitur Layanan dan Keamanan, Terhadap Minat Menggunakan E-Money dengan Sikap Penggunaan Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Pengguna E-Money Flazz BCA di Bank BCA Syariah Semarang). Skripsi Program Sarjana Fakultas Ekonomika dan Bisnis Islam IAIN Salatiga.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, Fandy. (2000). Perspektif Manajemen dan Pemasaran Kontemporer. Yogyakarta: Andi.

Vankatesh, Viswanath. Michael G. Morris. Gordon B. Davis dan Fred D. Davis. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quartely. Vol. 27 No. 3: Hal 425-478.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Pengaruh Kemudahan Dan Keamanan Transaksi Menggunakan Kode QR Terhadap Kepuasan Pengguna Shopeepay Pada Mahasiswa Universitas Atma Jaya Makassar. (2022). Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Terapan (JESIT), 3(1), 35-50. https://doi.org/10.47178/jesit.v3i1.1644