Pengembangan Media Pembelajaran Berbantu Wordwall Pada Materi Keberagaman Agama Untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar

Authors

  • Mutia Amanda Universitas Islam Riau
  • Zaka Hadikusuma Ramadan Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.47178/x4rjx452

Keywords:

Domino card learning media, Religious Diversity, Wordwall

Abstract

The purpose of this study was to develop and test the feasibility of wordwall-assisted learning media on religious diversity material for grade II elementary school students. The formulation of the problem in this study is: how to develop wordwall learning media and how is the validity of wordwall learning media on religious diversity material for grade II elementary school students. This study uses a development research method with the ADDIE model, but only up to the development stage. This study uses a qualitative and quantitative approach, with data collection techniques in the form of interviews, validation questionnaires and teacher and student response questionnaires. The validation results show that this media is very feasible to use. Material validation obtained an average of 87.49%, language validation of 95.31%, and media validation of 90.33%. The overall average of the three aspects of expert validation obtained 91.04%, entering the very valid category. In addition, teacher responses obtained 90% while student responses obtained 94%. Thus, wordwall-assisted learning media is very feasible to use and effective in learning on religious diversity material in elementary schools.

References

Allolinggi, L. R., Tangkearung, S. S., Pasauran, S. A., Alexander, F., & Allo, M. R. (2024). Strategi Guru dalam Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa Dan Sastra, 10(4), 4596–4605. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i4.4448

Amril, D. Y., & Sapitri, D. R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Wordwall pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(3), 9593–9607.

Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika mobile learning berbasis Android. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 3(1).

Imelda, I., & Tulak, T. (2021). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 64–70. https://doi.org/10.47178/elementary.v4i1.1265

Kaharuddin, A., Tulak, T., Magfirah, I., & Ode, R. (2021). Mengapa Kita Membutuhkan Teknologi Dalam Pendidikan? Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 10(1), 57–61. https://doi.org/10.47178/jkip.v10i1.1279

Munandar, R. T., Robandi, B., & Giwangsa, S. F. (2023). Aplikasi Wordwall berbasis Web Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD pada materi IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2.

Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1).

Oktariyanti, D., Frima, A., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Wordwall Tema Indahnya Kebersamaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu.

Oktavia, S. & Arwin. (2024). Pengembangan Media Wordwall Pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri.

Pamungkas, Z. S., Randriwibowo, A., Nur, L., Wulansari, A., Melina, N. G., & Purwasih, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih. Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 2(2).

Pratama, Muh. P., Sampelolo, R., & Tulak, T. (2023). Mengembangkan Pembelajaran Interaktif dengan Canva Untuk Pendidikan Di SMP. Resona: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 7(2), 290–297. https://doi.org/10.35906/resona.v7i2.1843

Rizki, D. N. (2023). Pemanfaatan Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Bendidikan Pancasila Siswa Kelas IV SD Negeri Gisikdrono 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri.

Sampelolo, R., Abdullah, M., Tulak, T., Palayukan, H., Langi, E. L., Tulak, H., Pakiding, A., Pratama, Muh. P., Tangkearung, S. S., & Duma, S. Y. (2024). Buku Pembelajaran Aktif: Teori dan Aplikasi. UKI Toraja Press.

Suwarti, A. L., & Puspitasari, E. P. (2020). Pengembangan Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Untuk Menentukan Pesan dalam Dongeng Pada Siswa Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar.

Tangkearung, S. S., Palimbong, D. R., & Maramba’, S. (2024). Peran Kecerdasan Buatan dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Masa Depan. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 52–29. https://doi.org/10.47178/rd91rp96

Trisnani, N., Zuriah, N., Kobi, W., Kaharuddin, A., Subakti, H., Utami, A., Anggraini, V., Farhana, H., Pitriyana, S., Watunglawar, B., Mutaqin, A., Farid, M. G., Juwita, A. R., Dianita, E. R., Tulak, T., & Yunefri, Y. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. PT. Mifandi Mandiri Digital.

Tulak, T. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 16 Makassar. Pascasarjana. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/8009

Tulak, T. (2020). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Pada Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 9(3), 17–23. https://doi.org/10.47178/jkip.v9i3.1144

Tulak, T., Tangkearung, S. S., Tulak, H., & Paseno, E. W. (2023). Application of Meaningful Learning Model to Improve Student’s Learning Outcomes. Proceedings of the Online Conference of Education Research International (OCERI 2023), 664–675. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-108-1_66

Downloads

Published

2025-06-10