Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD berbantuan Media ULTRASI Pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.47178/45skq073Keywords:
STAD type cooperative model, ULTRASI media, learning outcomesAbstract
This study aims to describe the improvement of students' mathematics learning outcomes by implementing the STAD type cooperative learning model assisted by ULTRASI media in grade IV students of UPT SDN 3 Sesean. The subjects in this study were 10 grade III students, 5 of whom were male and 5 were female. The instruments used in this study were tests, observations, interviews, and documentation, while the stages of data analysis in this study were data collection, data reduction, data presentation, and data interpretation. The research method used was Classroom Action Research (CAR). The implementation of learning followed the steps of the STAD type cooperative learning model assisted by ULTRASI media which consisted of two cycles, namely cycle I and cycle II. Each had four stages, namely planning, action, observation, and reflection. The minimum success criteria for each cycle were 75% of the completeness value in each cycle. The results of this study indicate that there was an increase in students' mathematics learning outcomes by implementing the STAD type cooperative learning model assisted by ULTRASI media on the basic arithmetic operations material on the topic of multiplication.
References
Ariani, N. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Video dalam Pembelajaran PKn Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 145–153.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Daryanto. (2016). Media pembelajaran: Peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Gava Media.
Duma, S. Y., Tandiseru, S. R., & Tangkearung, S. S. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Proporsional Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Rantepao Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(2), 1589–1602. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i2.2163
Hamid, R. J., Ramadhan, N. R., & Anraeni, I. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa SD. Tongkonan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 42–49. https://doi.org/10.47178/05eggh77
Ifada, A. I., Toyib, M., & Marhamah, S. (2024). Peningkatan Kemampuan Kolaborasi Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Problem Based Learning Di Sekolah Menengah Pertama. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 447–460. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i2.391
Kusuma, R. A., Khamdun, & Riswari, L. A. (2024). Pengembangan Media TESBOM (Teka-Teki Silang Blended Of Matter) Berbasis Digital Web Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Kappa Journal, 8(1), 159–164. https://doi.org/10.29408/kpj.v8i1.25315
Mahmudi, M. R., Davidi, E. I. N., & Tulak, T. (2024). Tren Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Numerasi Di Sekolah Dasar: Analisis Bibliometrik. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 148–160. https://doi.org/10.47178/hjncz940
Mangalik, A., & Tulak, T. (2019). Penggunaan Alat Peraga Bangun Ruang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 24–36. https://doi.org/10.47178/elementary.v2i2.857
Marlina & Ismawati. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Divisions (STAD) pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 3(1), 19–26. https://doi.org/10.35724/musjpe.v3i1.3068
Murthada, & Salubara, S. M. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Teams Achievement Division) Di SMP IT Muhammadiyah Takengon. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(1), 47–54.
Oli, M. A., Dhiu, K. D., Ngura, E. T., & Sayangan, Y. V. (2024). Penggunaan Media Papan Ular Tangga untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Bagi Siswa Kelas III di SDK Bejo. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 691–702. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.839
Pertiwi, P. A. I., & Renda, N. T. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) Berbantuan Media Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 216–227. https://doi.org/ttps://doi.org/10.23887/jippg.v2i3.14275
Purwanto, E. S. (2023). Penelitian Tindakan Kelas. CV. Eureka Media Aksara.
Ramopoly, I. H., Baka, C., & Hasni. (2024). Pembuatan Media Papan Ultrasi (Ular Tangga Numerasi) bagi Guru Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (Jipemas), 7(2), 258–270. https://doi.org/10.33474/jipemas.v7i2.21575
Salo, E. S., & Tulak, T. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 5 Tikala Kabupaten Toraja Utara. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.47178/elementary.v2i1.608
Sampelolo, R., Abdullah, M., Tulak, T., Palayukan, H., Langi, E. L., Tulak, H., Pakiding, A., Pratama, Muh. P., Tangkearung, S. S., & Duma, S. Y. (2024). Buku Pembelajaran Aktif: Teori dan Aplikasi. UKI Toraja Press.
Tangkearung, S. S., Palimbong, D. R., & Maramba’, S. (2024). Peran Kecerdasan Buatan dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Masa Depan. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 52–29. https://doi.org/10.47178/rd91rp96
Tangkearung, S. S., Tulak, T., & Patintingan, M. L. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Prosiding Universitas Kristen Indonesia Toraja, 3, 67–76.
Tulak, T., Rubianus, & Maramba’, S. (2024). Optimizing Mathematics Learning Outcomes Using Artificial Intelligence Technology. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 12(1), 160–170. https://doi.org/10.24252/mapan.2024v12n1a11
Tulak, T., Rubianus, Rianto, W., Stevania, V., & Cindy. (2022). Analysis of Misconception of Elementary School Teacher Study Program UKI Toraja Lectures about Fraction. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(2), 1550–1556. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i2.4139
Yusuf, M., & Anggraini, N. (2023). Pemanfaatan Media Digital Interaktif dalam Pembelajaran Pecahan untuk Mahasiswa Pendidikan Guru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 45–57.







