Implementasi Kurikulum Merdeka Untuk Meningkatkan Daya Berpikir Kritis Siswa Di Madrasah Aliyah Talippuki Kecamatan Mambi Kabupaten Mamasa
DOI:
https://doi.org/10.47178/kajnm338Keywords:
Independent Curriculum, Critical Thinking PowerAbstract
Education is the main pillar for the progress of a country. Education is a basic element in improving human resources in developing and growing in each individual or the wider community. In line with the National Education System Law, Article 1 of 2003 states that education is a conscious and planned effort to create a learning atmosphere and learning process so that students actively develop their potential to have spiritual religious strength, self-control, personality, intelligence, noble morals, and skills needed for themselves, society, nation and st.
References
Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Harvard University Press.
Hidayah, S. N. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Dan Kemampuan Kolaborasi Siswa Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV MI Se-Kecamatan Kartasura Tahun Ajaran 2023/2024. Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.
Leo Agung, S. (2015). Sejarah Kurikulum Sekolah Menengah di Indonesia. Penerbit Ombak.
Rante, S. V. N., Tulak, T., & Mantung, H. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik selama Pandemi Covid-19 Di Kelas IV SDN Inpres Tanete Kabupaten Tana Toraja. Prosiding Universitas Kristen Indonesia Toraja, 1, 51–57.
Rizki, D. N. (2023). Pemanfaatan Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Bendidikan Pancasila Siswa Kelas IV SD Negeri Gisikdrono 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri.
Sampelolo, R., Abdullah, M., Tulak, T., Palayukan, H., Langi, E. L., Tulak, H., Pakiding, A., Pratama, Muh. P., Tangkearung, S. S., & Duma, S. Y. (2024). Buku Pembelajaran Aktif: Teori dan Aplikasi. UKI Toraja Press.
Tangkearung, S. S. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(3), 63–67. https://doi.org/10.47178/jkip.v8i3.1006
Tangkearung, S. S. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Kedisiplinan Belajar. Prosiding Universitas Kristen Indonesia Toraja, 1, 58–65.
Tangkearung, S. S., Palimbong, D. R., & Maramba’, S. (2024). Peran Kecerdasan Buatan dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Masa Depan. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 52–29. https://doi.org/10.47178/rd91rp96
Tangkearung, S. S., Tulak, T., & Patintingan, M. L. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Prosiding Universitas Kristen Indonesia Toraja, 3, 67–76.
Trisnani, N., Zuriah, N., Kobi, W., Kaharuddin, A., Subakti, H., Utami, A., Anggraini, V., Farhana, H., Pitriyana, S., Watunglawar, B., Mutaqin, A., Farid, M. G., Juwita, A. R., Dianita, E. R., Tulak, T., & Yunefri, Y. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. PT. Mifandi Mandiri Digital.
Tulak, T. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SD. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(3), 59–62. https://doi.org/10.47178/jkip.v8i3.1005
Tulak, T., Rubianus, & Maramba’, S. (2024). Optimizing Mathematics Learning Outcomes Using Artificial Intelligence Technology. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 12(1), 160–170. https://doi.org/10.24252/mapan.2024v12n1a11
Wahid, A., Ahmad, M. A., & Pattaufi, P. (2021). Character-Based 4c Learning Model To Improving Students’ Metacognitive Abilities: A Develop Phase Of Research & Development. Universal Journal Of Educational Research, 9(3), 650–659.







