Kreativitas Guru dalam Mengatasi Keterbatasan Media Pembelajaran Pada Pembelajaran IPA Di Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.47178/exmsn591Keywords:
Teacher Creativity, Limitations, Learning Media, Interactive Power PointwordAbstract
This study aims to determine the creativity of teachers in overcoming the limitations of learning media. This study involved 24 fourth grade students as samples and collected data through observation and interview methods. Judging from the observations that have been made, teachers experience limitations in using learning media. However, the limitations of learning media are an obstacle in the learning process. Teachers are still required to be creative in the midst of existing limitations. From the research conducted, there is one way to increase teacher creativity in the midst of media limitations, namely using interactive powerpoint. Thus, it can be concluded that teachers are required to be creative by using interactive powerpoint in the midst of limited learning media.
References
Agama, S. T., Samarinda, K., Peningkatan, S., Guru, K., Karo, D. K., Restiana, V., Haelitik, A., Ulina, S., & Karo, K. (2024). MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen. https://doi.org/10.559
Fatmasari, E. D., & Mochamad Cholily, Y. (t.t.). Pemanfaatan Live Worksheet Education Sebagai Media Peningkatan Partisipasi Keaktifan Dan Kreativitas Siswa Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Melalui Pbl.
Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Arsalam, K., Rasyadi, M., Al Fadhil, R., & Mukramin, un. (2023). JURPENDIS: Jurnal Pendidikan Dasar Islam | 110 (Vol. 1, Nomor 3).
Hae, Y., Tantu, Y. R. P., & Widiastuti, W. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Visual Dalam Membangun Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1177–1184. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.522
Harianto, E. (2020). Metode Bertukar Gagasan dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Dalam DIDAKTIKA (Vol. 9, Nomor 4). https://jurnaldidaktika.org/
Hidayat, H., Nurfadilah, A., Khoerussaadah, E., Fauziyyah, N., Pendidikan Islam Anak Usia Dini, J., Tarbiyah dan Keguruan, F., Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung Jl Soekarno Hatta Kel Cimincrang Kec Gedebage Kota Bandung, U., & Barat, J. (2021). Meningkatkan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Anak Usia Dini di Era Digital ARTICLE INFO ABSTRACT. Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 97–103.
Holst, J., Brock, A., Singer-Brodowski, M., & de Haan, G. (2020). Monitoring progress of change: Implementation of Education for Sustainable Development (ESD) within documents of the German education system. Sustainability (Switzerland), 12(10). https://doi.org/10.3390/su12104306
Iskandar, T., & Rista, N. (2022). Pengaruh Media Power Point Terhadap Minat Belajar Sejarah Indonesia Siswa Kelas X Akuntansi Smk Walisongo Bekasi. Research and Development Journal of Education, 8(2), 813. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i2.14029
Khodijah, N., Zainuri, A., & Ibrahim, I. (2022). Implementation of Educational Technology in Learning at Madrasah Aliyah Negeri 2 Palembang. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 6(2), 140. https://doi.org/10.35723/ajie.v6i2.274
Komang Ayu Ariyani, N., & Nyoman Ganing, N. (2021). Media Power Point Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Siklus Air Muatan IPA Sekolah Dasar. 5(2). https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2
Luh, N., Sintia Dewi, P., Bagus, I., & Manuaba, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 76–83. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/index
Mulyanto, S., & Mustadi, A. (2023). Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(1), 110–116. https://doi.org/10.23887/jppp.v7i1.54552
Pendidikan, J. I., Budaya, S., Amanda, S., Padang, U. N., & Padang, K. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPAS Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. 2(4).
Sd, D. (2024). Kajian Literatur Mengenai Penggunaan Media Pembelajaran. 7(2), 253–263.
Sunaengsih, C. (2016). Pengaruh Media. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 183–190.
Susanti, E., Ritonga, M., & Bambang, B. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(1), 179. https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1406
Tanjung, W. U., & Namora, D. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengelola Kelas untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa di Madrasah Aliyah Negeri. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 199–217. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9796
Zulhafizh, Z. (2021). Peran dan Mutu Pelaksanaan Pembelajaran oleh Guru di Satuan Pendidikan Tingkat Atas. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 328. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3344







