Pentingnya Inovasi Pembelajaran Puisi dengan Menggunakan Ragam Media Pada Tingkat Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.47178/218bbm51Keywords:
Inovasi Pembelajaran, Media, Keterampilan menulis puisiAbstract
This research is intended as a reference to understand that teachers have a variety of learning media that can be maximally utilised in learning to write poetry in primary schools. This shows that digitalisation in education requires teachers to continue to innovate in the learning process at the primary school level. With the right use of media, poetry writing skills become easier to understand. Media helps students interpret the meaning contained in various types of media used. With the help of media, students can produce poems that are arranged systematically and structured. The role of the teacher who delivers the material is also very influential in the smooth running of learning. The use of media in learning poetry creates a new atmosphere for students, so they are not only focused on books or methods that are difficult to understand. This research also uses a qualitative descriptive method with literature studies from various articles that support the research process
References
Agusrita, Arief, D., Bagaskara, R. S., & Yunita, R. (2020). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 604–609. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.408
Amalia, M. Zulham, & Iin Dwi Aristy Putri. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book terhadap Kemampuan Menulis Puisi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(3), 2667–2676.
Apriliany, A. A., & Hendratno, H. (2022). Pengaruh Media Kartu Kata terhadap Keterampilan Menulis Puisi Untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jpgsd, 10(04), 855–868.
Arishinta, L. I. (2018). Sukses Membuat Big Book Media literasi, Kreatifitas, dan Pembelajaran Anak Sesuai Usianya. Serang: Pustaka Media Guru.
Deliviana, E. (2017). Aplikasi Powtoon sebagai Media Pembelajaran: Manfaat dan Problematikanya. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis ke 56 Universitas Negeri Makassar, 1–6.
Durisa, A. I., Istiningsih, S., & Widodo, A. (2022). Menciptakan Pembelajaran yang Aktif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan di Sekolah Dasar. Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 55–63.
Fauziah, P. S., Kusdiana, A., & S, R. W. (2018). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 106–113.
Fika, N. A., & Sukmawarti. (2022). Pengembangan Media Animasi Berbantu Powtoon pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 04(2), 220–231. https://www.jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JPPT/article/view/1765%0Ahttps://www.jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JPPT/article/download/1765/1157
Hajar, S. (2023). Implementasi Nilai Pendidikan Media Pembelajaran Gadget pada Perkembangan Karakter Anak dan Usia Dini. Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 45–50.
Hapsari, D. P., & Qibi, A. K. (2024). Kegiatan Literasi : Membuat Puisi bagi Siswa Sekolah Dasar Negeri 2 Serdang, Kabupaten Serang. SENAMA (Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat.
Hidayat, A., & Kautsar, T. (2024). Pengunaan Micro Vidio dalam Pembelajaran Apresiasi Puisi. 20(2), 409–419.
Hidayati, U. N., & Nuroh, E. Z. (2023). Analisis Media Visual Berbasis Kata Kunci pada Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Cendekiawan, 5(1), 45–51.
Hidayatika, U., Aprilia, D., Rifa, N. N., & Fitriyah, M. (2024). Keterampilan Menulis Puisi Siswa dengan Menggunakan Media Video Kartun. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 1–8.
Julianto, I. R. (2022). Pola Pikir terhadap Ungkapan Emosi Anak sebagai Bentuk Pengekspresian Bahasa. Pentas: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 61–68.
Julianto, I. R. (2023a). Digitalisasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Berintegrasi Pendidikan Karakter. Masaliq: Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(2), 251–260. https://doi.org/https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i2
Julianto, I. R. (2023b). Peran Guru Bahasa Indonesia dalam Pengimplementasian Profil Pelajar Pancasila. Bastra, 8(2), 2503–3875.
Julianto, I. R. (2024). Inovasi Pembelajaran Keterampilan Menulis Puisi di Sekolah Menengah Pertama dengan Teknik Akrostik. Al-Ihda’ : Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 19(2), 1521–1529.
Julianto, I. R., Supriyanto, T., & Doyin, M. (2024). Pandangan Dunia Pengarang dan Kesalehan Sosial dalam Kumpulan Puisi Rahman Rahim Cinta Karya Emha Ainun Nadjib. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 14(1), 250–256.
Julianto, I. R., & Umami, A. S. (2023a). Peranan Guru dalam Pengimplementasian Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Samasta, 208–216.
Julianto, I. R., & Umami, A. S. (2023b). Simbol Waktu dalam Puisi Tangan Waktu dan Yang Fana Adalah Waktu Karya Sapardi Djoko Damono. Seulas Pinang: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(1), 57–68. https://doi.org/10.30599/spbs.v5i1.2019
Kaharuddin, Halijah, & Asra, A. A. (2024). Perkembangan Teknologi dan Praktik Kesantunan Berbahasa di Sekolah Dasar. Elementary Journal : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 1483–1493.
Liando, M. R. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Youtube sebagai Media Pembelajaran dalam Kemampuan Menulis Puisi di SD. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 1–9.
Mailida, Y., Wandini, R. R., & Rahmah, M. F. (2023). Karakteristik Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Innovative: Journal Of Social Science Research: Journal of Social Science Research, 3(2), 1–8.
Nopianty, R., & Indihadi, D. (2021). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 713–726. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39242
Nurgiantoro, B. (2024). Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak Edisi Revisi. Yogyakarta: UGM Press.
Pattiasina, P. J., Sutarto, Padli, A., Oci, M., Handayani, L., & Sanulita, H. (2024). Pengaplikasian Model Pembelajaran Examples Non Examples dan Efeknya Terhadap Ketrampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 14(1), 400–407.
Purba, N. A., & Sihombing, V. T. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Media Visual Tiga Dimensi (3D) Kelas V Sd Negeri 091281 Batu Iv. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2), 322–343.
Purba, & Sarminta. (2021). Media Visual 3 Dimensi (3d) Dan Pembelajaran Menulis Dalam Menunjang Profesionalisme Guru. SKYLANDSEA PROFESIONAL: Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Teknologi, 1(2), 205–208.
Putri, E. A., Sunarsih, E., & Hendriana, E. C. (2024). Korelasi antara Minat Membaca dengan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Siswa Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 31–44.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rahmawati, D., & Citrawati, T. (2023). Jenis Kesulitan Menulis Puisi bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 45–50.
Sembiring, T. B., Irmawati, Sabir, M., & Tjahyadi, I. (2024). Buku Ajar Metodologi Penelitian (Nomor 1). Karawang: Saba Jaya Publisher.
Septiarini, D. S., Heryadi, D., & Chandra, D. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Canva nntuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi. Js (Jurnal Sekolah), 7(3), 498–506.
Sigit Vebrianto Susilo, Devi Afriyuni Yonanda, & Rieta Pratiwi. (2020). Pengaruh Media Big Book Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 7(1), 87–97.
Simanjuntak, K., & Siregar, R. S. (2022). Perkembangan Kognitif Peserta Didik dan Implementasi dalam Kegiatan Pembelajaran. Riyadhah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 111–124.
Sukma, I. N., & Rochmiyati, S. (2023). Pemanfaatan Media Foto dalam Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas VI SD. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5365–5377.
Sunarsih, & Rochmiyati, S. (2024). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 5648–5660.
Thohir, M. A., & Tamara, D. Y. (2022). Analisis Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 05(03), 3.
Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan: Pengantar Ringkas. Yogyakarta: Garudhawaca.