LITERATURE STUDY: APPLICATION OF DIFFERENTIATION LEARNING IN IMPROVING LITERACY AND NUMERACY OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.47178/zatq9a89Keywords:
Differentiated learning, literacy, numeracyAbstract
Basic education serves as a crucial foundation in individual and societal development. Within the context of the independent curriculum, literacy and numeracy emerge as primary focuses. Enhancing literacy and numeracy stands as a key to providing a sturdy groundwork for individual development. However, results from PISA indicate that literacy and numeracy achievements in Indonesia still require improvement. Differentiated learning emerges as an effective strategy in enhancing students' literacy and numeracy skills by considering the needs and diversity of learners. Research findings demonstrate that differentiated learning can enhance student activity, learning outcomes, motivation, and inclusivity within the classroom. Statistical analyses further corroborate the effectiveness of differentiated learning in enhancing student capabilities. Therefore, differentiated learning warrants implementation as part of efforts to enhance educational quality at the primary school level.
References
Asiyah, S. R. (2023). Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa SDN Bulukerto 01 Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(4), 1995–2014. Diambil dari https://jurnal.widyahumaniora.org/index.php/jptwh/article/view/199
Azis, F., Kaharuddin, K., Arifin, J., Yumriani, Y., Nawir, M., Nursalam, N., … Karlina, Y. (2022). Pendampingan Penguatan Model Pembelajaran Paradigma Baru Bagi Guru-Guru Sekolah Muhammadiyah Di Kecamatan Bontonompo Selatan. Jurnal Abdimas Indonesia, 2(4), 515–523. https://doi.org/10.53769/jai.v2i4.337
Bendriyanti, R. P., Dewi, C., & Nurhasanah, I. (2022). Manajemen Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Kelas Ix Smpit Khairunnas. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 6(2), 70–74. https://doi.org/10.26740/jp.v6n2.p70-74
Fauzia, R., & Hadikusuma Ramadan, Z. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1608–1617. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5323
Fitriyah, F., & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 9(2), 67–73. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p67-73
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180
Indah L, N. A., & Hamdu, G. (2022). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(3), 461–470. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v9i3.53452
Indrawatiningsih, N., & Qomariyah, S. (2024). Effectiveness of Differentiated Learning in Improving Literacy and Numeracy of Primary School Students, 50(5), 8–17. https://doi.org/10.9734/AJESS/2024/v50i51337
Kurniasandi, D., Alif, M., Zulkarnain, R., Azzahra, S. A., Anbiya, F., Islam, U., & Walisongo, N. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dan Implikasinya Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Inklusi di Setiap Jenjang Pendidikan. Jurnal Cerdik, 3(1), 56–64. https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2023.003.01.06
Latifah, N., Mulyani, S., & Siwi, dwi anggraeni. (2023). Analisis penerapan literasi membaca dan numerik kurikulum merdeka siswa kelas IV sekolah dasar negeri Kragilan 01 Kecamatan Mojolaban Kabupaten Sukoharjo. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 9655–9667. Diambil dari https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/3296
Nadhiroh, U., & Ahmadi, A. (2024). Pendidikan Inklusif: Membangun Lingkungan Pembelajaran Yang Mendukung Kesetaraan Dan Kearifan Budaya. Jurnal Bahasa Sastra dan Budaya, 8(2008), 11–22. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.30872/jbssb.v8i1.14072
PISA. (2023). PISA 2022 Results Factsheets Indonesia. The Language of Science Education, 1, 1–9. Diambil dari https://oecdch.art/a40de1dbaf/C108.
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran Diferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Pendidikan Sultan …, (November), 2020–2023. Diambil dari http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/sendiksa/article/view/27283
Pratama, A. (2022). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 605–626. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.545
Rubingah, N., Yani, J. A., Kartasura, K., Sukoharjo, K., Tengah, J., Saraswati Indriasari, P., & Muhammadiyah Surakarta Jl Yani, U. A. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pandangan Filsafat Esensialisme Endang Fauziati. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(1), 136–147. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jbpi.v1i1.1004
Saputra, M. A., & Marlina, M. (2020). Efektivitas Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Berkesulitan Belajar. PAKAR Pendidikan, 18(2), 94–104. https://doi.org/10.24036/pakar.v18i2.222
Siagian, B. A., Situmorang, S. N., Siburian, R., Sihombing, A., Harefa, R. Y. R., Ramadhani, S., & Sitorus, A. (2022). Sosialisasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Merdeka Belajar di SMP Gajah Mada Medan. Indonesia Berdaya, 3(2), 339–344. https://doi.org/10.47679/ib.2022227
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Suratimah, D. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 138–154. https://doi.org/https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.286
Suryana, D., & Delfia, E. (2020). Implementation of Children’s Numerical Skill Learning Activity in Early Childhood Education, 449(Icece 2019), 20–25. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200715.005